dinsdag 23 juni 2009

uitdagingen in Dominica

Het verjaardags feestje van Tricia alles in rood is goed verlopen. De meeste zijn dus inderdaad in het rood gekomen en 90% van de drankjes waren rood. Zo ook de bloemen die ik had laten komen.


Goederen uit St Maarten, bestellen gaat simpel op internet de catalogus van PDG opzoeken nummertjes noteren en een email sturen. Volgende dag krijg je netjes de factuur, via creditcard betalen en op zaterdag worden de goederen voor je naar de haven in Marigot gebracht alwaar ze op de Lady Mary Ann op zondag naar Dominica verscheept worden.

Op maandag of dinsdag ga ik naar Grace Hill shipping om de vrachtkosten te betalen en het papierwerk op te halen. Deze papieren fax ik naar mijn brooker Gloria in Roseau.

Op woensdag (als we ons wekelijks "uitje" naar Roseau hebben) halen we de douane papieren op.

Op donderdag ben ik vol goede moed naar de haven in Portsmouth gegaan. Uit eerdere ervaring weet ik al dat ze de papieren niet meteen klaar hebben (kun je je voorstellen 3 mensen die helemaal niets zitten te doen en dan tegen je zeggen dat je over een uur terug moet komen)

Goed uurtje later weer terug en ja hoor evenals de vorige keer was er weer eens iets niet goed.

Dit keer hadden ze gelijk want mijn brooker was 1 item op een bepaald document vergeten en het blijkt dat op zeep 65 % (ja je leest het goed vijfenzestig procent) import duties zitten. (daarbij komen dan de normale 3 % douane en 1,5 % milieu belasting boven op en op het hele totaal de 15% btw) Dus de volgende keer maar eens kijken welke zeepjes ze in Dominica hebben.
(deze zeepjes zijn voor op de kamers) Mijn brooker had hiervoor 20% gerekend. (heel fijn maar helaas deze douane trapte daar niet in)
Hup papieren weer mee naar huis, brooker bellen en situatie uitgelegd. Goed ze zou kijken wat ze kon doen. Aan het einde van de dag belt ze met terug, gecorrigeerde spullen zijn naar de haven gestuurd dus morgen weer proberen.
Vrijdag terug naar Mrs Aziel gevraagd ja die had de spullen ontvangen zij samen met mij naar het kantoor pffff gelukkig de beamte was zo aardig om de gecorrigeerde documenten te accepteren. Of ik over een uurtje terug kon komen. (standaard antwoord, protocool, ambtenaren of gewoon misbruik maken van je positie en klanten pesten) Ok dan maar weer een uurtje iets anders doen.

Na een uur weer terug, gelukkig alles goed ik mag betalen... (want daar gaat het om de pot van de staat spekken geen probleem mee maar wel als alles dan zo vreselijk lang moet duren)

Met de papieren naar de loods, spullen afgegeven aan desbetreffende beamte (een kan ik goed mee overweg de andere is zo'n strever die gaat dus niet) de strever de papieren overhandigd, goed no problem mannetje van de loods geroepen om de 7 dozen te halen.
Naar de overkant weer voor een stempel.
Nu moet de beambte de inhoud goedkeuren. Normaal gaat dat snel en maken we een paar dozen open en hup klaar. Neen deze man gaat proberen met de factuur alles een voor een te controleren. (en helaas zijn ze niet allemaal heel slim dus het duurt dan ook heel lang voordat ze weten wat ze aan het controleren zijn) Het was bijna klaar ik kon zowaar mijn spullen meebrengen toen de man zag dat er zeep bij zat en dat die voor 20% waren geboekt.....
De mensen op kantoor waren dus vergeten om voor zijn exemplaar ook een kopie van de gecorrigeerde spullen te maken. Ik laat mijn kopie zien en zeg dat hij die wel mag gebruiken.
Neen dat gaat niet dus hij naar kantoor. En ondertussen sta je dus vrolijk te wachten.
15 minuten later ja eindelijk het is goed ik mag mijn doosjes mee naar huis nemen...........
(12 wijnglazen, doos rietjes, flessenopeners en zeepjes, shampoo etc. voor de hotel kamers dus niet eens zo spannend allemaal.)

Geen opmerkingen: